27 Mart 2020

Bilgilendirme 5

Değerli Rotary Ailesi

Yeni Koronavirüs hastalığı (COVID-19) ile ilgili bugünkü bilgilendirmemizde karantina günlerinde psikolojik sağlığımızı korumayla ilgili bilgiler vermek istiyorum.

Zorlu yaşam olayları karşısında çeşitli stres tepkileri göstermemiz kadar doğal bir tepki yoktur. Özellikle koronavirüs (COVID-19) salgını nedeniyle kendimiz, ailemiz, sevdiklerimiz, toplumumuz ve diğer insanlar için endişe, kaygı, panik ve korku yaşamamız olağandır. Hastalığa yakalanma riski altında olmak, virüs salgınının ne zaman son bulacağını tam olarak bilememek, salgın sürecinde yaşanabilecek sosyal ve ekonomik zorluklara yönelik belirsizlik yaşamak ve en önemlisi kendimizi ve ailemizi bu süreçte nasıl koruyacağımıza yönelik endişelerimiz ister istemez yoğun stres ve kaygı yaşamamıza neden olabilmektedir.

Genel olarak travmatik stres belirtileri, korkutucu ya da zarar verici olaylar karşısında insanların gösterdikleri tepkiler için kullanılır. Bu tür tepkiler “anormal bir olaya verilen normal tepkiler” olarak tanımlanır. Ortaya çıkan stres tepkilerinin şiddeti ve yoğunluğu kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. Bu tepkileri yaşamanız sizin “zayıf” bir insan olduğunuz anlamına gelmez. Bu tepkiler çok çeşitli olabilir*.

Bu süreçte psikolojik durumumuzu sağlamlaştırmaya yöneli bazı önlemler alabilir ve uygulayabiliriz. Önerilenler kısaca;

  1. Koronavirüs ile ilgili bilimsel, somut ve gerçekçi bilgiler edinin. Kaynağı belli olmayan ya da alanında yetkin olmayan kişi ve kurumlar tarafından sunulan bilgilere itibar etmeyin.
  2. Koronavirüs riskinden korunma yöntemlerini öğrenin ve uygulayın.
  3. Medyayı sağlıklı kullanın, sürekli takip etmeyin. Gün içinde kendinize belirli zaman aralıkları belirleyin ve koronavirüs ile ilgili haberleri sadece bu zaman aralıklarında takip edin.
  4. Sağlığınızı önemseyin. Kendinize bakmayı ihmal etmeyin. Düzenli beslenmeye ve sağlıklı yiyecekler tüketmeye özen gösterin. Yeterince dinlenmeye ve uyumaya çalışın. Mümkünse spor yapın.
  5. Düşüncelerinizi gözden geçirin. Koronavirüs tehdidi gibi zorlu yaşam olayları karşısında bazı insanlar, güvende olmadıkları, değersiz oldukları, tehlikelerden korunmalarının mümkün olmadığı ya da dünyanın boş ve anlamsız olduğu gibi gerçekçi olmayan çeşitli düşünceler geliştirerek yoğun stres ve kaygı yaşayabilmektedirler. Özellikle, yaşanan duruma yönelik çeşitli belirsizliklerin bulunduğu ortamlarda bu tür düşünceler ortaya çıkabilmektedir.
  6. Kendinize zaman ayırın. Zor zamanlarda sakin kalabilmek, rahatlayabilmek ya da gevşemek için yapmaktan keyif aldığınız aktiviteleri gün içine mutlaka yerleştirin. Kitap okumak, müzik dinlemek, sevdiklerinizle sohbet etmek, sevdiğiniz bir yemeği yapmak ve yemek, spor yapmak, banyo yapmak, hobilerinizle ilgilenmek, nefes egzersizleri yapmak gibi çok çeşitli ve sizin için zevkli etkinlikleri bu stresli günlerde özellikle yapmanız, kendinizi daha iyi hissetmenize, olumsuz duygularınızdan uzaklaşmanıza ve sakin kalarak sağlıklı kararlar vermenize yardımcı olacaktır.
  7. Aileniz ile birlikte zaman geçirin. Eğer fiziksel olarak biraraya gelemiyorsanız aynı belirli zamanlarda görüntülü sohbetler yapın ya da aynı anda aynı filmi seyretmek gibi ortak bir faaliyet yapın. Filmin komedi filmi olmasını tavsiye ederim.
  8. Duygu ve düşüncelerinizi sevdiklerinizle paylaşın.
  9. Toplumsal dayanışmayı pekiştirin. İnternet üzerinde çeşitli sosyal yardım faaliyetlerini izleyin ve dilediğklerinize aktif katkı sağlayın.
  10. Gerekirse bir uzmana başvurun. Koronavirüs riski sürecinde, buradaki önerileri uygulamanıza rağmen, yaşadığınız stres ve kaygının etkileri artarak devam ediyorsa ve günlük yaşamınızı büyük oranda olumsuz etkiliyorsa ya da yaşadığınız stres tepkileri ile başa çıkamadığınızı düşünüyorsanız lütfen bir uzmana başvurun.
  11. Yaşadığınız duyguların normal ve geçici olduğunu bilin.

 

 

Bu salgını sağlıkla atlatabilmek dileği le Rotaryen sevgi ve saygılarımı sunarım.

Prof. Dr. Ekmel Tezel

Sağlık Projeleri Komite Başkanı

____________________________________________________________________

*Sürekli tedirgin ya da panik olma • Kendini güvende hissetmeme • Kendini değersiz hissetme • Öfke, gerginlik, sinirlilik, huzursuzluk • Kendine ya da sevdiklerine yönelik çeşitli endişe, korku ve kaygılar • Sürekli üzgün olma • Umutsuzluk, çaresizlik, çökkünlük • Aşırı umursamazlık • Kendini katı ve duygusuz hissetme • Her şeyin kontrolden çıktığını düşünme • Ne olup bittiğini anlayamama • Başkaları tarafından anlaşılmadığını düşünme • Dünyayı anlamsız ve boş görme • Dikkat eksikliği, dikkatin dağınık olması • Karar verme güçlüğü • Aklın karışması • Sık sık terleme, titreme ve ürperme • Vücut kaslarının sürekli gergin olması • Uykusuzluk ve uyku sorunları • İştah bozuklukları • Baş ve karın ağrısı gibi somatik şikâyetler • Bağışıklık sisteminin bozulması • Yorgunluk, bitkinlik, tükenmişlik • İçe kapanma, kendini toplumdan uzak tutma • İlişkilerde yaşanan çatışmaların artması • Günlük aktivitelerden zevk alamama

Not: Bu yazı TC MEB tarafından hazırlanan bir bilgilendirme broşürünün özetidir.

 

 

Dosyalar